*

VeikkoVallin Yrittäjän näkemyksiä maailman menosta

HÄMEENKATU PIDETTÄVÄ AUKI HENKILÖAUTOILLE

Tampereella on viime vuosina tehty, tai ollaan tekemässä, huonoja poliittisia päätöksiä. Olen pyrkimässä Tampereen pormestariksi, joten käsittelen asioita yksi kerrallaan blogissani. Kerron myös miten asioiden pitäisi olla. Tässä kirjoituksessa otan kantaa Hämeenkadun (ja Rautatienkadun) kohtaloon.

Tampereella on yksi ainoa ”avenue” eli pääkatu, se on Hämeenkatu. Nyt se ollaan kokonaan sulkemassa henkilöautoilta ja niiden pysäköinniltä. Vedotaan Tampereen kasvuun ja muuhun kummalliseen. Mitään todisteita ei maailmalta löydy, että pääkadun sulkeminen olisi hyödyllistä tai järkevää.

Otan esimerkkejä isommista kaupungeista. New Yorkin Manhattanilla (21 km pitkä saari) on 11 avenueta eli pääkatua.  Olen kävellyt lähes kaikilla niillä. Ne eivät ole suljettuja henkilöautoilta, eikä pysäköinniltä. Liikenne toimii siellä kohtuullisen hyvin, vaikka kyseessä on suurkaupungin ydinkeskusta ja kapea saari.

Samoin on Tallinnassa, joka on asukasmäärältään kaksinkertainen Tampereeseen verrattuna. Tallinnassa saavat henkilöautot ajaa samoja pääkatuja, kuin bussit ja ratikat. Ne saavat myös pysäköidä pääkatujen varsille. Liikenne toimii moitteettomasti myös Tallinnassa.

Sen sijaan Tampereella on jo nyt ongelmia liikenteessä, vaikka olemme pieni kaupunki. Siksi pidän erittäin huonona ja haitallisena ratkaisuna Hämeenkadun kieltämistä henkilöautoilta ja niiden pysäköinniltä. Keskustan liikenne ei enää ”virtaa” normaalisti, jos Hämeenkatu suljetaan autoilijoilta. Ratkaisu on haitallinen ja järjetön.

Taloudellisesti eniten kärsivät keskustan yritykset, koska ne voivat menettää jopa 100 000 asiakaskäyntiä vuodessa. Tähän lukemaan päädyin, kun laskin pysäköintien määrän Hämeenkadulla tai sen nurkilla olevissa parkkiruuduissa, jotka on tarkoitus poistaa tai jo on poistettu.

Tässä laskukaava: Hämeenkadulta tai sen nurkilta poistuu, tai on jo poistunut, tietääkseni ainakin 40 parkkiruutua (voi olla enemmänkin). Jos keskimääräinen pysäköintiaika on yksi tunti, niin tunnissa poistuu 40 asiakaspysäköintiä. Vuorokaudessa 50% ”parkkiasteella” poistuu 480 asiakaspysäköintiä. Kuukaudessa poistuu 14 400 asiakaspysäköintiä. Vuodessa poistuu 172 000 asiakaspysäköintiä.

En millään usko, että kaikki nämä autoilijat siirtyvät maan alle pysäköimään vaan osa alkaa asioida muualla. Jos esimerkiksi puolet siirtyy muualle kuin Hämeenkadun läheisyyden yrityksiin asioimaan, on menetys yli 85 000 asiakaskäyntiä vuodessa. Autoissa on usein monta ihmistä, joten menetys voi olla paljon suurempikin. Arvelen, että näin onkin.

Kahvilat, ravintolat, hammaslääkärit, kaupat ja muut yritykset ovat siis vaarassa menettää valtavan määrän potentiaalisia asiakaskäyntejä vuodessa. Jo maalaisjärki sanoo, että yrityksiä ei saa kohdella näin!

Minulle on ihan turha tulla höpöttämään pyöräilystä ja muusta haihattelusta. Suomessa on niin huonot ilmat ympäri vuoden, että henkilöautolla pitää päästä pääkadulle ja sen yrityksiin. Se helpottaa myös liikuntarajoitteisten elämää.

Siksi olen 100% sitä mieltä, että Tampereen pääkadut täytyy aina pitää avoinna henkilöautoille ja niiden pysäköinnille.

Veikko Vallin

Yrittäjä, pormestariehdokas, Tampereen Puolesta ry.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Luulen, että tamperelaiset eivät kovin vakavasti harkitse kasvottoman pormestarin valitsemista. "Kunnan asioita Pentti muka hyvin hoitelee, vaikka..."

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Viihtyisän kaupungin keskuskadulle henkilöautoilla ei ole mitään asiaa. Parkkipaikat ja liikenne voidaan järjestää muulla tavoin.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

New Yorkissa liikenne toimii hyvin, kun metro kulkee yön läpeensä ja joka toinen henkilöauto on taksi. Yksityisautoja on vähän. Ei Hämeenkatuakaan takseilta suljeta.

Käyttäjän VesaNurminen kuva
Vesa Nurminen

New York on vähän huono esimerkki, ellei sitten ole tarkoitus kasvattaa Tampereen seutua noin kahdeksalla miljoonalla uudella asukkaalla. Sellaista määrää voi olla vähän vaikea haalia Suomesta.

Autoilijakin on jalankulkija, kun astuu kadulta kadunvarren liikkeeseen, tämän vuoksi ei ole mitään merkitystä, millä kulkuneuvolla liikkeeseen astuva saapuu. Se voi olla jalkapatikka, polkupyörä, bussi, raitiovaunu tai vaikka kävely parkkiluolasta. Mutta missään nimessä sen ei tarvitse olla kadunvarsipysäköinti, etenkään keskustassa. Tämä syö viihtyisyyttä niin ilman kuin tilan kannalta.

Veikolla on Facebookissa avoin seinä, mutta pienikin poikkipuolinen sana tuo bannia. Onneksi täällä on sentään dialogi sallittua.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ei Tampereella juuri muuta katua olekaan. Aika vaikea kuvitella, ettei Tampereella pääsisi ajamaan kaupungin keskustan toisesta osasta toiseen osaan lainkaan, jos siltakin suljetaan.

Ja mitä niihin polkupyöriin tulee, niin ei niillä myöskään rahtailla takakonttiin kuormattuja ostoksia, vaikka joku urhea vielä 30 asteen pakkasessa lähtisi polkemaankin.

Polkupyörät sopivat parhaiten Tallinnan tai Amsterdamin vanhankaupungin kaltaisiin kapeisiin kujiin, jossa ne ovat paras keino liikkua. Mutta jätettäisiin kuitenkin ne "avenuet" autoille. Sama koskee myös Helsingin Hämeentietä!

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Niitä siltoja on aika monta.

Toimituksen poiminnat